Project Natuurbewust Brummen

Bijenlint Brummens ‘groene visitekaartje’

Een lint van bloemen door de stad of het dorp om bijen van voedsel te voorzien. Het idee is bekend uit Zutphen – de campagne Zutphen Bijenstad – en in meer plaatsen zijn ze ermee begonnen, zoals in Deventer. Ook in Brummen wordt gewerkt aan een bijenlint. Lees het artikel in de Stentor van 17 februari 2015

Bloemen voor Bijen.

De gemeente heeft het boek 'bloemen voor bijen' aangekocht en bied het aan als relatiegeschenk.

Vergroten Areaal bloeiende planten.

De gemeente biedt voor woningbouw aangekochte gronden aan voor inzaaien van drachtplanten en bloemrijk grasland. Voor deze activiteit is € 1000 beschikbaar.

Aanplant Botanische Bolgewassen.

Voor de aanplant van botanische bolgewassen is ook € 1000 beschikbaar. De bollen zijn inmiddels gepoot, zie het verslag hieronder.

Bloemenweide voor insecten en vogelsNL-Doet

Bloeiende bloemen in grasland; dat is het plan, en het gaat gebeuren op drie locaties in Brummen. Op de hoek van de Mercurius Voorsterweg en Becksonstraat gaat de imkersvereninging een zaadmix met 37 plantensoorten zaaien. Zo ook rond het reclamebord op de hoek van de Zutphensestraat en het Stroomdal en de baron van Sytsemastraat op de voormalige volkstuinen. Hier word slechts een stuk van het geheel ingezaaid. Dit gebeurt om te zien hoe het gaat in de wijk. Het onderhoud blijft beperkt tot het klepelen van de overblijfselen in het vroege voorjaar. Dit wordt gedaan ten tijde van de vrijwilligersdagen van NL–DOET, gesponsord door het Oranjefonds. Het bloemenmengsel heeft drie jaar nodig om tot volle wasdom te komen. Dit betekent dat er twee en driejarige planten in staan. Het geheel word mogelijk gemaakt door

Natuurbewust Brummen

Insecten zorgen voor het bestuiven van de bloemen. De zaden worden weer gegeten door de vogels. Ook een veldmuis lust de zaden  wel en is op zijn beurt het haasje als een uil hem kan verschalken.

Project Botanische Bolgewassen

Project Botanische bolgewassen

De imkersvereniging heeft in het kader van  ’Natuur Bewust Brummen’ ook een project bedacht om samen met Wijkraad, school of buurt, botanische bolgewassen aan te planten in de woonomgeving.
Dit is in het najaar van 2012 uitgevoerd.

'Soep met bloembollen, dat was de uitnodiging voor vijf deelnemers die gereageerd hadden op de oproep om hun omgeving op te vrolijken met gemengde  botanische bloembollen. De botanische bollen hebben de eigenschap dat ze zich gemakkelijk  handhaven en ook verspreiden. Dat is een gunstig gegeven voor bijen en hommels die in het voorjaar opzoek zijn naar vers stuifmeel en een slokje nectar. Door mee te doen aan de actie NATUUR BEWUST BRUMMEN konden de imkers nu voor duizend euro 16.000 bloembollen uitdelen. Ronald Zijlstra uit de Werfakker ging met zijn buren bollen aanplanten langs een stuk van de spoorlijn in Eerbeek. Caroline Korte deed dit samen met de wijkraad in de Oranjebuurt. Truus Stein van de wijkraad Rhienderen, ging de buitenrand van de rotonde Zutphensestraat/Stroombroek inplanten met alleen botanische krokussen. Aan de Akkergeelster werden weer gemengde bollen gepoot door Gert MulderMathijs Kolenberg, die ook hulp kreeg van bewoners van het Philadelphia huis. Het vijfde rad aan de wagen was de imkersvereniging die de bollen als water naar de zee droeg en dicht bij de bijen ging aanplanten. Na het eten van groentesoep met ballen werden de bollen verdeeld. Het is de tweede dat het plantenbestand van de bijenweide een uitbreiding kreeg. Eerst heeft Gert Mulder van Gert Mulder Auto's de bijen al in de bloemetjes gezet. Hij heeft lege plekken langs het hek en op de parkeerplaats aangevuld met nieuwe planten. Zijn sponsoring was zo royaal dat we ook nog een partij bloembollen konden aankopen. Ze zijn niet biologisch maar zodanig gemanipuleerd dat we er mee kunnen lezen en schrijven. Dus we moeten in het veurjoar maar eens kijken welke kleur ze bekennen. Bekijk de foto's en filmpje van Landschapsbeheer Gelderland

Bij op bloem