Imkersvereniging Brummen
en het Imkersgilde de Biejenschoer

Wesp

Wespen

In de nazomer en herfst, als de pruimen en bramen rijp zijn, worden wespen steeds zichtbaarder. Ze zorgen vaak voor overlast en menigeen is bang voor deze geelzwart gestreepte diertjes. De wesp heeft de hele zomer zijn nobele werk redelijk onzichtbaar gedaan en nu wordt hij vaak verwenst en weggejaagd.

Wespenambassadeurs

Vanuit de imkersvereniging is een werkgroep opgericht, 'de Wespenambassadeurs’, die als beschermers willen optreden voor deze hardwerkende muggen- en vliegenverdelgers.

Waarom willen de imkers dat?

Allereerst moeten we ons als imkers verontschuldigen tegenover de wespen. Jarenlang hebben wij wespen verdelgd. Dit gebeurde omdat het 'cool' was, omdat imkers niet bang waren en omdat angstige dorpsgenoten geholpen konden worden. Een klein zakcentje was daarnaast ook altijd welkom.
De ‘wespenambassadeurs’ willen dit veranderen. Door de huidige druk op de menselijke leefomgeving is het totaal onverantwoord om nog meer gif te gebruiken en zodoende nog meer dieren te doden en ons leefmilieu verder aan te tasten. We willen ons imago van wespenverdelgers veranderen in pleitbezorgers van de biodiversiteit en natuurbeschermers.

Hoe gaan de wespenambassadeurs dat doen?

We gaan als imkersvereniging geen wespen meer ruimen. We gaan wel voorlichting over de wesp en haar gedrag geven. We gaan mensen die een nest in hun gebied hebben coachen zodat de wespen begrepen worden en kunnen blijven leven.

In het kort het doel van de werkgroep:

Als u een wespennest heeft en u bent van plan het op te ruimen, neem dan contact met ons op; mogelijk dat het in samenwerking met ons niet geruimd hoeft te worden. Er kan echter een situatie zijn dat ruimen wel noodzakelijk is. Voor meldingen en informatie mail ons: wespenambassadeurs@gmail.com

Wilt u meer informatie over de wesp?

Lees dan de volgende artikelen:
De levensloop van de wesp
Bijenzwerm