Datum: 01/05/2024

Voorlichtingsavond Aziatische Hoornaar.
19:30 uur. SWB, Plein 5, Van Limburg Stirumplein 5 in Brummen.
De Aziatische Hoornaar, een grote wesp uit Aziƫ, is nu ook in Nederland te vinden. Helaas vormt deze invasieve soort een ernstige bedreiging voor onze inheemse insecten en het kwetsbare evenwicht in de natuur. De hoornaar heeft geen natuurlijke vijanden hier, waardoor hij zich ongeremd kan verspreiden.
Waarom is de Aziatische Hoornaar gevaarlijk? Deze gulzige wesp eet maar liefst 30% van zijn dieet aan honingbijen. Daarnaast verslindt hij ook vlinders, hommels en andere bijensoorten. Elk nest van de Aziatische Hoornaar verorbert jaarlijks zo’n 11 kilo insecten, wat gelijkstaat aan ongeveer 35.000 honingbijen en 65.000 andere insecten. Dit heeft een enorme impact op onze natuur!
Wat kunnen we doen? Op de voorlichtingsavond delen experts hun kennis over de hoornaar, hoe je hem kunt herkennen en hoe we hem kunnen bestrijden.
Voor meer informatie en aanmelding, mail imker John Bouwmeester: info@bouwmeester33.nl

Datum: 11/05/2024

Datum: 02/06/2024
Open stal- en tuindag

12 tot 16 uur

Datum: 08/06/2024

Datum: 13/07/2024

Datum: 14/07/2024
landelijke open imkerij dag

10 tot 16 uur

Datum: 14/09/2024

Datum: 28/09/2024
Burendag

Klussen in en om de stal van 10 tot 16 uur

Datum: 12/10/2024

Datum: 02/11/2024
Natuurwerkdag

Klussen in de tuin.

Open staldagen

Op onze open stal dagen kunt u door de bloementuin lopen en uitleg krijgen over het imkeren. Maar ook laten wij zien dat wij als vereniging staan voor biodiversiteit. Uiteraard is er de gelegenheid om honing te kopen. En te genieten van een kop koffie of thee met wat lekkers erbij.

landelijke open imkerijdagen

Alle afdelingen van de Nederlandse Bijenhoudersvereniging (NBV) zijn het tweede weekend van juli open voor het publiek. Op deze landelijke open dag wordt informatie gegeven over het doen en laten van de vereniging, de imkers en de bijen. U krijgt dan een rondleiding door de bijentuin. U kunt ons kunstwerk De Insectenstad van Oscar van Doorn bestuderen en mee doen met een testje: wat weet u van insecten? Er is een wespennest en een bijenkroeg te bewonderen.
Natuurlijk is er gelegenheid om onder leiding van een imker een bijenvolk te bekijken. Indien mogelijk wordt er honing geslingerd, anders kunt u zien hoe we het doen. Voor kinderen is er de mogelijkheid om een waskaars te rollen en ze kunnen zelf een bijenhotel maken voor solitaire bijen. Er zijn geen kosten aan verbonden. Er zal honing te koop zijn en er is uitleg over het nut en de noodzaak van het aanleggen van een bijenlint.