Rob verdelgde wespennest en heeft nu spijt

Een nieuwsbericht van Omroep Gelderland, 27 augustus 2023Bestrijd wespen zo min mogelijk met gif. Die oproep klinkt vanuit Apeldoorn. Chemische middelen zijn slecht voor de natuur en bovendien zijn wespen heel nuttige beestjes. Toch wordt gif nog bijna altijd ingezet bij de bestrijding van wespennesten. Apeldoornse politici en wespenkenners springen nu in de bres voor de geelzwart gestreepte insecten.

“Ik vrees dat gif duizenden tot tienduizenden keren per jaar door bestrijders wordt gebruikt”, zegt Nathan Veenstra van de Wespenstichting. Dat heeft volgens de Apeldoorner desastreuse gevolgen. “Gif doodt niet alleen de wespen zelf. Het doodt wespen niet meteen, dus er zijn nog wespen die uitvliegen en dat meenemen de natuur in. Andere insecten, zoals bijen en vlinders, kunnen daardoor doodgaan. Zelfs voor mensen en huisdieren is het ongunstig om in te ademen.”

Hij vindt het daarom zorgelijk dat in zijn woonplaats Apeldoorn de gemeente inwoners via haar website oproept om bij wespenoverlast een professioneel bestrijdingsbedrijf in te schakelen. Bij wespennesten in openbare ruimten wordt verwezen naar afvalverwerker Circulus.

‘Verschrikkelijke beesten’

De Apeldoornse SP en Partij voor de Dieren stellen hierover schriftelijke vragen aan het college. “Bij Circulus worden wespen verdelgd”, weet raadslid Rob Besse (SP): “Mensen hebben een verkeerd beeld van wespen. Maar als een overheid de juiste informatie deelt, dan verandert dat beeld. Daar gaat het om.”

Hij spreekt uit eigen ervaring. Met zijn kennis van nu had hij zelf andere keuzes gemaakt: “Ook ik vond het eerst verschrikkelijke beesten. Nu heb ik er spijt van dat ik schuim heb gespoten in een wespennest in m’n tuin. Ik hoop dat ze volgend jaar terugkomen”.

Want wespen blijken juist hele nuttige beestjes. “Wespen zijn essentieel voor ons ecosysteem. Net zoals bijen bestuiven ze ook bloemen en planten. Daarnaast eten ze karkassen van dode dieren. Maar ook andere insecten zoals muggen en vliegen. Het zijn de jagers die de natuur in balans houden”, aldus Veenstra.

De wespenconsulent meent dat het vaak beter is om wespennesten te laten zitten of te (laten) verplaatsen. “Gif is het laatste dat je moet gebruiken. Kijk eerst of er andere mogelijkheden zijn. Vaak genoeg zijn er situaties waarbij een wespennest echt niet gevaarlijk is of geen overlast geeft.”

Wespentelling

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat er steeds minder insecten zijn. Maar of dat ook voor wespen geldt? Die conclusie kan over een paar jaar worden getrokken. Sinds vorig jaar is er een Nationale Wespentelling. Dit weekend vindt de tweede editie plaats. “De verwachte uitkomst is niet perse slecht. Er zijn wespensoorten die steeds beter gedijen in Nederland, zoals de Aziatische hoornaar en de Franse veldwesp.”

Franse wesp

Na een ‘goed’ wespenjaar in 2022, lijken de zoemende prikbeestjes dit jaar minder om de oren te vliegen. Maar dat wil niet zeggen dat we opgelucht kunnen ademhalen. “De zomer kwam laat op gang. Dus wespen zullen we later zien dan we gewend zijn, normaliter rond deze tijd. Het zou best kunnen dat het nog een paar weken tot een maandje op zich laat wachten.”

Hoe minder wespen, hoe beter? Nou, niet helemaal. Wespen hebben last van een negatief imago. Ze staan bekend als agressief. “Terwijl slechts twee van de vijfhonderd wespensoorten in Nederland in de zomer op zoete drankjes afkomen. De rest van die geelzwarte rakkers komt absoluut niet op onze zoetigheid af.”

Juiste informatie

“Wij hopen dat mensen op een andere manier gaan denken over wespen”, zegt Besse over de roep in de politiek. Dat begint volgens hem bij juiste informatie op de kanalen van de overheid.
Een woordvoerder van de gemeente Apeldoorn laat desgevraagd weten dat de politieke vragen in behandeling zijn. Een reactie erop wordt niet eerder gegeven dan dat de vragen zijn beantwoord.